Ik beveel de diensten van Pastiel graag aan bij mijn relaties. De kritische kanttekening daarbij is wel dat een bedrijf er open voor moet staan. Het past in een organisatie waarbij de mens centraal staat en niet zozeer de benefits.

Pastiel Ervaringen Tjalling Sloot, eigenaar Solar & Isolatie Advies Nederland (SIAN)

Tjalling Sloot, eigenaar Solar & Isolatie Advies Nederland (SIAN)

“Ik beveel de diensten van Pastiel graag aan bij mijn relaties. De kritische kanttekening daarbij is wel dat een bedrijf er open voor moet staan. Het past in een organisatie waarbij de mens centraal staat en niet zozeer de benefits.”

Tjalling Sloot, eigenaar

Sian

Sian duurzaamheidsadvies
Ga naar de website

Sian werkt samen met de gemeente op het gebied van duurzaamheid. De gemeente wil duurzaamheid promoten in het kader van Europese en nationale doelstellingen. Wij zijn daar een klein radartje in. De gemeente is de projectleider, Sian duurzaamheidsadvies adviseert en lokale bedrijven voeren het werk uit. Het zou in mijn ogen mooi zijn als de uitvoerende partijen ook voor Pastiel kandidaten of Empatec medewerkers kiezen.

Kennismaking met Pastiel

Per toeval kwamen we in aanraking met Pastiel. Toen ik bij een klant van ons was, merkte ik dat hij een beperking had. Tegelijkertijd kon hij nog best veel, maar hij had een herseninfarct gehad. Op dat moment waren we net op zoek naar iemand die de organisatie in kaart kon brengen en hij had de juiste ervaring. Zo kwam ik via hem bij het UWV en Pastiel terecht. Mijn vader werkte bij een sociaal werkbedrijf, dus ik kende het begrip waarmee ik ben opgegroeid. De gedachte dat iemand een kans moet krijgen zit er al van jongs af aan in. Niet naar moeilijkheden kijken, maar naar mogelijkheden.

Terughoudendheid en aarzeling bij Pastiel

Wat ik in eerste instantie proefde was terughoudendheid en argwaan vanuit Pastiel. Dat ik een snelle ondernemer ben die goedkope arbeidskrachten wil. Dat vond ik niet altijd leuk. Pastiel begrijpt nu dat het niet mijn insteek is, maar dat heeft tijd nodig gehad. Het is wel begrijpelijk, waarschijnlijk had Pastiel negatieve ervaringen met ondernemers die goedkope krachten willen, waar het niet om de mensen gaat, maar geld. Ik liet zien dat ik niet alleen ging voor die ene arbeidskracht die het goed doet. Ik span me in voor de mensen die achterblijven en betrek ze erbij. Langzamerhand veranderde de houding van Pastiel en dat was wel erg prettig. 

Onbekend maakt onbemind

Ik proef bij ondernemers soms een huiverigheid, omdat ze Pastiel niet kennen. Ze denken dat Pastiel kandidaten abnormale mensen zijn. Onbekend maakt onbemind . Het is niet gemakkelijk om iemand vanuit een achterstandspositie aan een baan te helpen. Misschien vanuit mijn achtergrond heb ik daar wat meer oog voor. Ondanks dat de overheid dat aan alle kanten stimuleert, denkt de ondernemer dat het geld kost. Zodra het geld kost, doen ze het niet. De sociale betrokkenheid is er niet altijd. Wij zijn geen filantropisch instantie. We hebben bijvoorbeeld één adviseur die commercieel gezien wat kwaliteiten mist. Wij zetten hem in voor de opleiding. We zoeken naar mogelijkheden en dat lukt niet altijd. Zolang een werknemer niks kost, dan ga ik tot het uiterste. Zodra de loonsom groter is dan wat hij economisch opbrengt dan moet je stoppen. Wij worden niet gesubsidieerd. Dan is het commercieel niet meer acceptabel. 

Afstand tot de arbeidsmarkt

Wij hebben in totaal 15 mensen aan het werk waarvan 8 adviseurs. Sommige adviseurs komen uit een eerder netwerk. De nieuwe adviseurs komen allemaal bij Pastiel of het UWV vandaan. Wij komen uit naam van de gemeente bij particulieren over de vloer. Wij zijn niet op zoek naar de snelle verkoper, maar naar iemand die sociaal handig is, goed contact legt en vertrouwen uitstraalt. Onze oudste medewerker is 65 jaar, hij kwam via een werkbemiddelingstraject bij ons. Hij brengt ervaring mee. Het voordeel van iemand met afstand tot de arbeidsmarkt is dat degene vreselijk dankbaar en loyaal is. Ze doen niet de opleiding en beginnen vervolgens voor zichzelf. Dat heb je niet bij Pastiel kandidaten. Wij investeren graag in werknemers die loyaal zijn. 

Een eigen opleidingsinstituut

Het is een voordeel dat je gedurende een bepaalde periode iemand opleidt. Normaal zou je zelf die kosten dragen, maar die draagt Pastiel. Wij besteden tijd aan een goede opleiding, via Pastiel krijgen we die ruimte. De opleiding is gemiddeld tien weken. Uiteindelijk is dat de basis, het vak leert men in de praktijk. Het is een lang traject voordat iemand goed adviseert. Wij zien na een half jaar of het lukt met de werknemer of niet. Na drie maanden staat iemand bij ons op de payroll. Dan zitten ze niet meer in de bijstand en is het mijn risico. Als het goed gaat, is het een win-winsituatie. Voorlopig is dat steeds het geval. 

dsc_9827

Open dialoog Pastiel

Het contact met Pastiel verloopt heel prettig. Het is een open dialoog. Natuurlijk zijn er wederzijdse belangen. Pastiel plaatst kandidaten uit, wij zetten mensen tegen geringe kosten aan het werk. Kandidaten van Pastiel hebben meestal een vlekje en zijn soms wat onzeker over het algemeen. Juist in advisering is zelfverzekerdheid belangrijk. Het is geen gemakkelijke taak, zeg ik altijd. De organisatie moet daar wel op zijn ingericht. Wij hebben het voordeel dat het grote deel vanuit huis werkt. Dat zorgt voor een bepaalde mate van discipline en aan de andere kant geeft het vrijheid in de urenindeling. Voor sommige mensen is dat heel belangrijk.

Voldoening

We zijn op allerlei fronten met goede dingen bezig, daar krijg ik energie van. Het is goed voor het milieu, voor de portemonnee en de werkgelegenheid. Je bent met positieve dingen bezig. Geld is voor iedereen belangrijk, maar er is meer in het leven dan alleen dat. Ik krijg er energie van dat ik een bedrijf opbouw waar mensen werken die normaal gesproken aan de kant staan, nu weer een plek op de arbeidsmarkt krijgen. Dat geeft mij voldoening. 

Het DNA van het bedrijf

Ik beveel de diensten van Pastiel graag aan bij mijn relaties. De kritische kanttekening daarbij is wel dat een bedrijf er open voor moet staan. Het past in een organisatie waarbij de mens centraal staat en niet zozeer de benefits. Het moet niet alleen vanuit economisch motief zijn, maar er moet in de hele bedrijfskolom begrip zijn voor mensen met toch ergens een achterstand. Dat moet wel in het DNA van het bedrijf zitten. Als het er niet in zit, dan moet in ieder geval de directie en de direct leidinggevende daar heel goed en scherp op sturen. Anders heb je heel snel de kans dat mensen ernaast staan en er eerder slechter dan beter van worden. Dat levert extra onzekerheid en een label op. Geld verdienen is belangrijk, maar als organisatie moet je de meerwaarde zien van met mensen met een achterstand.

Sociale duurzaamheid

In het kader van de participatiewet is het belangrijk om mensen aan boord te krijgen en houden. Ondernemingen doen dat te weinig. De ondernemer moet daarin ook duurzaam zijn en mensen uit alle lagen van de samenleving helpen. Bijvoorbeeld mensen die in de bouw werkten en dat fysiek niet meer kunnen of zelfstandigen waarbij het bedrijf failliet is gegaan. Sommige werknemers hebben te maken met een echtscheiding, een slechte markt of zijn de 50 gepasseerd. Dit zijn ook kandidaten van Pastiel. Voor die mensen is dit werk ideaal, want ze hebben een hele hoop ervaring, mensenkennis en zelf wat meegemaakt. Dat zijn voor ons de ideale ambassadeurs.

Terug naar alle referenties

Neem contact op met Pastiel

Wilt u ook samenwerken met Pastiel?

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.
Laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte worden gehouden over Pastiel? Vul hieronder uw gegevens in zodat wij u regelmatig Pastiel nieuws kunnen mailen.